Přínos statinů v primární prevenci - otázky vyplývající z meta-analýzy

Podle poslední meta-analýzy (publikované v Archives of Internal Medicine 2010;170: 1024) statiny užívané jako primární prevence v žádné oblasti nesnižují riziko smrti u pacientů se středním či vysokým rizikem kardiovaskulárního onemocnění (cardiovascular disease CVD).

Autoři meta-analýzy identifikovali 11 relevantních randomisovaných kontrolovaných studií z let 1970 až 2009 týkajících se statinové terapie u lidí, kteří neměli žádné kardiovaskulární onemocnění (CVD).

Autoři zjistili, že užívání statinů po dobu v průměru 3.7 roku není spojeno s redukcí rizika mortality u zdravých lidí se zvýšeným rizikem vzniku CVD. Na základě těchto výsledků autoři doporučují rozšířit zkoumání na populaci, jejíž riziko CVD je nízké pro primární prevenci.

Studie v analýze zahrnula 65 229 účastníků, což odpovídá 244 000 osobo-roků. Během tohoto zkoumání se vyskytlo 2 793 úmrtí.

Užívání statinů nebylo spojeno s výraznou redukcí mortality a to z jakékoliv příčiny. Nenašla se také spojitost mezi průměrnou hladinou lipidů (LDL-C) na počátku, redukovanou hladinou lipidů a snížením mortality.

Přeloženo a upraveno z The Pharmaceutical Journal vydaném 10. července 2010
PharmDr. Daniela Seberová
odborný garant programu PACE 2015